links boven

zondag 11 april 2010

De Gehaakte Pannenlap!

Toen ik klein was, de lagere school leeftijd ongeveer,
ging ik 1 keer in de week naar mijn buurvrouw , Oma Nagel.
Ze was  80 jaar en haakte hele mooie spreien, 
kan ik me nog herinneren.




Zij heeft mij haken geleerd!!!
En het eerste wat ze me leerde,
 was natuurlijk pannenlappen haken...
Ze zei, dat zal je moeder leuk vinden....



Uiteindelijk vond ik pas dit leuke haakpatroon
 van deze pannenlap weer terug!




Deze pannelappen haakte ik met een 
gekleurde katoenen draad!



Materiaal: Gemeleerd katoenen haakgaren geschikt voor haaknaald nr. 3 of 4
Nodig: 1 bolletje van 50 gram voor 1 pannenlap

De pannenlappen haak je met vasten en
elke toer haak je 1 beginlosse oftewel 1 keerlosse
en telt niet als een vaste.
De toeren worden in heengaande 
en teruggaande toeren gehaakt



Haakpatroon:
12 lossen haken en met 1 halve vaste de ring sluiten.
1 losse, vervolgens 18 vasten om de ring haken, de toer met 1 halve vaste in de 1e vaste sluiten, 1 losse om te keren.
1e Toer ( heengaande): 4 vasten, voor de hoek 3 vasten in 1 steek, 4 vasten, 1 losse om te keren
2e Toer (teruggaande): 5 vasten, in de middelste vaste haak je 3 vasten,5 vasten, 1 losse om te keren
3e Toer:  6 vasten, 3 vasten in de hoeksteek, 6 vasten, 1 losse om te keren.
Toer 4 t/m... toer 3 steeds herhalen,
 waarbij het aantal steken aan elke kant 
met een steek wordt gemeerderd elke toer.
Dus toer 4 begin je met 7 vasten, toer 5 haak je 8 vasten etc.

In elke toer haak je in de middelste vaste,
 3 vasten haken.

Het werk eindigen als de zijkant 20 cm lang is ongeveer...



Veel Haakplezier!
Groetjes Lindevrouw






    

10 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal en mooie pannelap!!
    groetjes Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Lindevrouw voor dit patroontje! Ik ben er gister aan begonnen met een mooie gemĂȘleerd grijsblauw garen. Het is een verslavend werkje ;) en het wordt mooi. Ik denk er nog over om een effen randje om de pannenlap te haken als het hele gebeuren klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lindevrouw, een leuke site,ik ben een pannelap aan het haken , een lang model met een gat er in voor de knop van de pan. heb je die weleens gehaakt ? Als hij af is wil ik,m wel sturen. Groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henny, erg leuk en lief van je! ik ben benieuwd hoe hij er uitziet, als die klaar is!
    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, wat een leuke site en leuke pannelappen staan erop, ik wil ook beginnen met haken en begin dus ook met een pannenlap, ware het niet dat ik echt een kneus ben. Bovenstaand patroon kan ik redelijk volgen tot aan,alleen in de achterste lus van de st, insteken?? Wat bedoel je daar precies mee? Alvast bedankt voor je antwoord. Groetjes Lida Mol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je haakt toch altijd door 2 lusjes, nu dan alleen door het achterste lusje!!!

      Verwijderen
  7. Deze pannen lap was het eerste werkstuk wat ik op school heb geleerd.
    Blijft altijd leuk, bedankt voor het delen van dit verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bestaat er ook een patroon van t witte kleed waar de pannenlappen opliggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk Joke.
    Mijn moeder heeft ze ooit voor me gehaakt met stokjes.
    Groetjes Aly

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me