links boven

maandag 23 augustus 2010

Zuiderzeemuseum in Enkhuizen

Vorige week heb ik dan eindelijk eens voor de eerste keer het Zuiderzeemuseum bezocht in Enkhuizen.
Woon al bijna 30 jaar in Hoorn en ben er nog nooit geweest. Je bezoekt wel alles in Verweggisstan en in je eigen omgeving heb je nog een hoop dingen nog nooit gezien.

De zoon van mijn vriendin uit Australie, was met zijn vriendin op rondreis door Europa en kwam 1 dagje en een nachtje over. Dus bedacht ik me om naar het Zuiderzeemuseum te gaan.
Dat leek me leuk, daar kan je allerlei leuke oude huisjes, ambachten en beroepen zien uit vroegere tijden.
Het was mooi weer en we hebben het echt getroffen.

Vanaf de parkeerplaats even buiten Enkhuizen, vertrokken we met de boot over het IJsselmeer, richting het Zuiderzeemuseum..

 Daar kwamen we aan in een heel relaxed dorpje, zonder auto's, brommers en fietsers, zonder verkeer,
alsof de tijd heeft stilgestaan.....
Heerlijk wat een rust, ondanks de vele toeristen, die door de straatjes liepen....

We zagen een haringrokerij.....waar wij een heerlijke gerookte haring hebben gegeten..


We mochten bijna elk huisje van binnen bekijken en vonden daar nostalgische taferelen.....
en een echte bedstee...
 
 Ook verschillende oude ambachten kwamen we tegen....
 
Hoe een bezem wordt gemaakt...
 

Een werkplaats waar een boot in elkaar werd getimmerd


Een zeilmakerij...
 
Een loodgieter
 
Een draaitafel om houten tafelpoten te maken


 Een houtwerkplaats
Een kaasmakerij
Een schilderswerkplaats
Een rietvlechterij
 Houten vaten


En we vonden en echte oude Apotheek


En een oude kapperszaak
Natuurlijk een ouderwets snoepwinkeltje met snoep van vroeger..

De slager

Een feestwinkel

Een scharenslijper

Het postkantoor

En echt een oude school, precies zoals ik me herinner uit mijn jeugd

Het Aap, Noot, Mies
De houten schoolbanken met in het midden de potjes inkt.


En wat echt indruk maakte De Wasserij .....met al haar machines, die op hun beurt weer werden aangedreven
door een machine....

 Nog wat leuke straatjes.....
We hebben erg genoten!!!
Het is echt de moeite waard eens een dagje er naar toe  gaan!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me