links boven

vrijdag 23 januari 2015

Gezondheid

Dit jaar heb ik me voorgenomen 
me meer te verdiepen in Gezondheid!
 s Ochtends begin ik met 2 glazen water en
1 glas uitgeperste sinnasapelsap met citroen en grapefruit
of een uitgebreide Smoothie, die ik zelf maak van vers fruit!


Gezond eten, Gezond leven, Gezond oud worden etc.
Iedereen wilt dat toch!

Biologische producten eten:
Veel fruit, liefst op nuchtere maag,
en veel bladgroentes,
noten en zaden, bonen, vis etc.
Weinig vlees, weinig zetmeel en koolhydraten,
geen suiker gebruiken etc

Vooral meer letten op wat je nou eigenlijk eet...
Als ik boodschappen doe, 
probeer ik de etiketten te lezen,
 welke e-nummers erin zitten..
Vervelend om te zien dat er werkelijk overal zoveel 
e-nummers inzitten..

Ben dol op vleeswaren, maar dat zit ook al vol met
 e-nummers, ben benieuwd hoelang ik de verleiding kan weerstaan om deze niet te kopen....
Gedachtenloos ligt er toch soms weer wat in mijn karretje,
 oh ja dat is waar ook.
 We zouden toch gezond doen hi....
Het moet wel leuk blijven toch!

Bij de Lydlle kan je ook biologisch producten vinden, ontdekte ik pas geleden,
biologisch gehakt, biologisch kipfilet, biologisch wortelen, biologisch aardappelen
Langzaamaan ontdek ik steeds meer producten die toch goedkoper zijn  dan de reformzaken...

Ook bij de Aldi kan je biologische jam, biologisch gehakt, muesli en crueslie en vruchtensappen vinden,
allemaal produkten van Moeder Natuur ...

Sinds kort heeft Aldi ook Biologische Kokosolie
voor op je boterham en voor bakken en braden.
Deze kocht ik eerst bij Care center,
maar bij de Aldi is het weer goedkoper...



Kokosolie is een echt Natuurprodukt  100% Organic,
zonder een of ander toevoeging, smaakt heel neutraal.
Bederft niet en kan buiten de koelkast bewaart worden.
(Er bestaat ook kokosolie met kokossmaak)

Ook de Jumbo heeft al aardig wat Natuurlijke produkten onder de naam Smaakt,
Ook allerlei zaden en gedroogd fruit, 
voor in de salade, jam en nog meer producten etc.



Zelfs Deen heeft sinds kort een biologisch schapje

Ook de Deka doet mee, allemaal verse kruidenpotjes en verschillende soorten paddestoelen
Ik ontdek steeds meer producten...

Die zaken moeten er toch aan geloven,
want steeds meer mensen worden zich bewust
 wat  ze wel en wat ze niet willen eten...

Zelfs op de markt koop ik de laatste tijd
  bij de poelier een biologische kip...
Deze kip is veel vleziger, 
dan die waterige kippen van de supermarkten...
Veel smakelijker en veel lekkerder en veel meer vlees aan...

Ook gaan we nu voor de geitenkaas
het is even wennen, maar toch best wel heel lekker,
al wissel ik het nog wel af en toe af met 
een vers stuk Beemsterkaas...
Ik kan dat toch nog niet helemaal laten staan...
Ik ben een echte kaasliefhebber....

Zo stukje bij beetje gaan we bewuster eten...

Had een poosje geleden al een boekje gekocht
 over E-nummers, 
daarin  kan je lezen welke E nummers echt schadelijk zijn 
en welke nog net wel kunnen...
Het heet:  Wat zit er in uw eten?

De E-Nummers hierboven op de voorkant 
van dit boekje zijn de gevaarlijkste...
Als je op deze 3 let, ben je al aardig goed op weg!

Leuk boekje overigens, die ik nu wat vaker raadpleeg.
Een tijdje terug was ik er ook al mee bezig,
 maar dan zakt langzamerhand weer de interesse
 en ga je weer verder op automatisch piloot
 en verval je zo weer in je oude gedrag.

En dan de hele McDonald cultuur van Hamburgers etc 
dat is ook zoiets.
Ze proberen tegenwoordig ook gezond te doen 
om er wat groenvoer erbij te doen...
Zo proberen ze je nog wijs te maken,
 dat het zo allemaal gezond is ook...
De commercie maakt ons een hoop wijs!

Overal in ons voedsel zit additieven,
 die onze smaak versterken en
ons het eindeloos hongerig maken, 
dat we in plaats van om 1 koekje te eten,
 het hele pak maar naar binnen werken...
Voor ships, zoutjes hetzelfde verhaal, niet een paar, 
maar gelijk maar de hele zak opeten ...

Teveel zout, teveel suiker, teveel vet 
en dan vinden ze het gek,
 dat er zoveel dikke mensen rondlopen
en er komen elk jaar steeds meer diabetes bij....

Ook geraffineerde witte suiker is een van de grootste boosdoeners van onze gezondheid, 
dit is echt heel slecht voor onze gezondheid!
Wij gebruiken al jaren geen suiker 
in onze thee en koffie,
maar gewoon een schepje honing...
Natuurlijke suikers zijn toch beter, 
dan al die geraffineerde producten.
Helaas als ik onderweg ben, lukt het niet helemaal
om suikervrij een kop koffie te drinken,
want ik heb er graag wat in...

Ons leven lang eten we al volkorenbrood
 of in ieder geval bruin brood
en muesli en cruesli. 
Tegenwoordig eten we zelfs Speltbrood,
dit is een gluten vrij brood en is beter te verteren.
Nu ook wel eens sóchtend een bordje Havermout!
Weet je dat havermout heel goedkoop is 
en heel goed je honger stilt...

Vroeger hadden we ook al zo'n periode,
 dat we er bewuster mee omgingen
en daar zijn toch bepaalde gewoontes uit ontstaan,
dus wie weet gaat het me nu beter lukken....
Zolang ik er over blijf lezen en praten,
 wordt ik er toch telkens mee geconfronteerd....

Voor nu wens ik iedereen veel gezondheid
en een bewustere keus
wat eetgewoontes betreft!

Groetjes Lindevrouw

5 opmerkingen:

  1. Helemaal waar ,leuk blogje ,en ja die toegevoegde stoffen en e nummers daar om maakik zoveel mogelijk zelf ,geen pajes enzo ,sukses helpt altijd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi. Ik heb dezelfde gedachte als jij gehad. Het roer moet om, alles moet gezonder. Ik eet nu volgens het paleo principe. Dat is hetzelfde als dat jij doet. Dus misschien vind je het wel leuk om te kijken naar paleo.nl, Ik vind het geweldig! Eigenlijk helemaal niet bijzonder, alleen voedsel eten dat ons lichaam kan verdragen en verteren. Na 2 dagen voelde ik me niet meer zo opgeblazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kokosnoot olie is ook super voor de huid en haren. Mijn zoontje zijn zwemmerseczeem ging er mee weg. En, schijnt, ook voor de tanden via het zogenaamde 'oil pulling': spoelen/gorgelen en weer uitspoelen. Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijk hoe duidelijk jij dit beschrijft! is is zo 100% juist!
    Vind het prettig om te lezen. Je beschijft het ook zo, dat het gezond eten helemaal geen moeite hoeft te kosten.
    en zo is het ook! het is weer even back to basic. zoals men vroeger leefde.
    ik ben vorig jaar begonnen met een dieet. Niet omdat ik te veel weeg (weeg 50 kilo hihi) maar omdat het beter is voor mijn gezondheid.
    Sinds 2 jaar weet ik dat ik reuma heb. Ik heb wekelijks vele medicatie toegediend gekregen om de ontstekingen rustiger te krijgen. Dat is nodig om het onder controle te krijgen maar anderzijds put het je lichaam helemaa uit en is mijn energielevel vaak nul komma nul nul nul.
    D.m.v. een gezonde voeding, zoals jij het omschrijft, probeer ik het opvlammen van nieuwe ontstekingen te voorkomen en meer energie te halen uit het gezonde eten. geen suikers en meer verzadigd gevoel.
    We lijken nu een balans te hebben gevonden en ben deze maand begonnen met afbouwen van de medicatie. Het lijkt goed te gaan. (durf het nog niet hardop uit te spreken.. maar het is iig een begin)
    Hopelijk kan ik nu met de juiste beweging, rust en gezond eten& drinken mijn gezondheid goed in balans houden. Dát is mijn doel!! :-)
    en op zaterdag een lekker frietje speciaal met een ongezonde snack erbij...dat sla ik natuurlijk ook niet over!! haha!!
    Groetjes en eet smakelijk!
    Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als u zich zorgen maakt over extra gewicht en vet, moet u elke dag zwarte koffie met melk proberen om 20 kilo af te vallen. "Bezoek deze bron https://www.blacklatteofficieel.com/ voor meer informatie

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me