links boven

zaterdag 10 januari 2015

Retro Muts met Bijpassende Stola

Leuke Retro Muts gehaakt!
Een Oma hoedje!
Het idee van de muts is van een vrouw van ons haakcafe en de steek
heb ik er zelf voor verzonnen, 
de steek van het Reliefstokje vond ik in een boekje....

De bijpassende stola had ik al eens gemaakt,
 een hele tijd geleden,
 maar nog nooit laten zien...

Ik had nog een aantal bollen van Fashion Print liggen,
(58% acryl, 39% wol, 3% polyamide)
bollen van 100 gram=ca. 72 mtr.
Dus haakte ik er deze muts maar van
met haaknaald nr. 10

De stola haakte ik met haaknaald 5
volgens het haakpatroon van Brenda
Volg de volgende link naar het haakpatroon van de stola: 


Haakpatroon van de Muts:

Begin met 40 losse en sluit de ring met een halve vaste
TOER 1: Halve stokjes
TOER 2: Haak Halve Reliefstokjes
 ( Dus een draad omslaan en je haakt van voor naar achter om het halve stokje van de vorige toer,
weer naar voren) (FPHDC) (zie de foto hieronder)
Deze steek kan je ook heel goed gebruiken 
als boordpatroon voor andere mutsen...


Je blijft toer 2 herhalen tot je ongeveer 18 cm hebt,
Je past het natuurlijk of hij groot genoeg voor je is.

Dan haak je een cirkel, je haakt aan een stuk door in vasten.
Gebruik een haakje om in de 1e steek 
van elke toer te zetten,
 zodat je weet waar je bent gebleven.

Je begint met 8 vasten, 
dan in elke vaste, 2 vasten haken,
 dan 1 vaste, 2 vasten in 1 steek,
 dan 2 vasten en 2 vasten in de volgende steek,
3 vasten en 2 vasten in dezelfde steek,
4 vasten en 2 vasten in dezelfde steek etc.
Je gaat door tot het rondje in de hoed  
ongeveer zo groot is,
dat hij erin past.
Je haakt de 2 delen aan elkaar met 1 vaste...


Haak een mooie rand aan de muts en sla deze om:
Ik haakte *1 vaste, 1 steek overslaan, 7 stokjes in 1 steek, steek overslaan *
herhaal * tot* in het rond

Succes met haken!
Fijn Weekeind!
Groetjes Lindevrouw

6 opmerkingen:

  1. Joke waar haal je de tijd vandaan
    altijd spannend om te kijken wat je er weer gemaakt heb
    volgens mij haak jij dag en nacht wel leuk hoor
    gr lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke set die je weer gemaakt hebt. Ik denk dat je over een turbo-haak beschikt :-)
    Deze set ga ik op mijn to-do lijstje zetten bij uw andere patronen die ik nog graag zou maken.

    Bedankt alvast en nog een fijne zondag, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben bij met deze site, u geeft veel inspiratie. fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie muts ik ben er vanavond ook een begonnen, gaat snel vooruit .
    Dankjewel om het ons te leren ik was juist op zoek naar zo een model 😃😃😃

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me