links boven

donderdag 8 januari 2015

Vingerloze wanten

Mijn eerste project van het Nieuwe Jaar!
Vingerloze Wanten oftewel Handwarmers
oftewel Polswarmers!


Gehaakt met 1 bol Fenna wol van 100 gram
en haaknaald nr. 4


Ik begon met 36 losse,afhankelijk van je polsdikte,
sluit de ring met halve vaste
Toer 1: Halve stokjes in elke losse...
Toer 2: *1 halfstokje, 1 halfstokje van voor naar achter
om het halve stokje van de vorige toer (reliefstokje)*
herhaal *tot* einde toer


Volgende toeren herhaal toer 2
Elke toer begin je met 1 losse
Elk volgende toer haak je de halve stokjes boven de halve stokjes van de vorige toer 
en het reliefstokje ook precies boven
het reliefstokje van vorige toer
Nu krijg je een heel mooi ribbeltje (zie foto)
Deze steek wordt ook wel vaak als boordpatroon gebruikt!


Haak zo door tot 10 cm hoogte.
Haak met een halve vaste in de 9e
steek van vorige toer en vorm het gat voor de duim
En Haak verder in het patroon van toer 2
tot je in totaal 18 cm hebt gehaakt.
De Laatste toer: *1 vaste, 2 vasten samenhaken* 
herhaal * tot*
Zo sluit het geheel mooi aan op zo'n manier...


Haak nu nog 3 toeren om de duim 
 volgens haakpatroon (zie toer 2)
Draden afhechten en klaar!


De handwarmers passen mooi bij een
 Granny Square trui,
die ik afgelopen jaar heb gehaakt met dezelfde wol

Nu moet het nog wat kouder worden,
anders komt er niks van om het te gaan dragen...

Hartelijke groeten
Lindevrouw

6 opmerkingen:

  1. Mooie handenwarmers . Is echt wel handig . Elke keer als ik je blog lees en je prachtige werken zie wou ik dat ik nog kon haken . Mijn handen laten het niet meer toe .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zijn ze. Heb jij aandelen Fenna??? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ze ook aan het maken,
    helaas vind ik deze post te laat,
    want ik vrees dat mijn duimen er niet zo goed instaan als die van jou!

    Ze zijn heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi !!! Staan al een tijdje op mijn lijstje ... kwestie van eraan te beginnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat iedere want er net iets anders eruit ziet door het kleurverspringende garen. Dank je voor het delen van heet patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me