links boven

zaterdag 30 mei 2015

Haakpatroon Babyvestje

Gehaakt Babyvestje voor mijn eerste kleinkind!


Gehaakt met het prachtige handgeverfde garen van KOIGU
KPPPM Koigu Painter's Palette Premium Merino
100% Merino Wool
50 gr/175yds/160m
Gehaakt met haaknaald nr. 4
en ik had maar 1 streng er voor nodig!


Dit prachtige garen komt van het familiebedrijf 
 KOIGU WOOL DESIGNS in 
de omgeving van Toronto in Canada.
Oorspronkelijk komen zij uit Estland.

KOIGU was de naam van hun boerderij in Estland.
Veel mensen denken dat KOIGU Japans is,
maar dat is dus niet zo
Het garen is onwijs populair in Amerika. 


Koigu is een puur familiebedrijf,
 waar moeder en dochter de leiding hebben.
In de beginjaren gebruikten ze KOIGU wol van eigen schapen voor de kleurrijke handgesponnen garencreaties.
Later startten zij een samenwerking met een lokale weverij,
waarbij KOIGU's Premium Merino ontstond
Dit garen is zo licht, dat het zowel buitenshuis, 
als binnenhuis kan worden gedragen
en het is zo zacht, 
dat het direct op de huid zelfs heerlijk aanvoelt!


De fijndradige KPPPM wijkt in alle opzichten af van de hedendaagse super dikke wolgarens.
Dit garen staat juist bekend om zijn draagbaarheid, veelzijdigheid en prachtige kleuren.
Nog steeds wordt het garen met de hand geverfd,
 gedraaid, van label voorzien
en verstuurd door moeder en dochter en hun medewerkers.
Dat maakt dat iedere streng een kunstwerkje is op zich!
Daarom is het garen  zeer geschikt voor warme babykleding, 
omdat het licht en zacht en warm aanvoelt...


Het Haakpatroon Azalea Baby Cardigen is van
 Amy H. Aymond
en vond ik op Ravelry en is in het engels.

Het is een super makkelijk patroon om te haken!
Ook voor de beginnende haaksters!



Met toestemming van Amy H. Aymond mocht ik het vertalen in het Nederlands voor de liefhebbers.
Het Babyvestje is gehaakt met Halve Stokjes
en Vasten als afwerkrand.
Door het gemeleerde garen,
 heeft het een speelseffect gekregen.


Haakpatroon Babyvestje:

Begin elke toer met 2 lossen
Haak 29 lossen (haak ze heel losjes)

TOER 1: Sla 1 steek over, haak 28 halve stokjes
TOER 2: 2 losse, 27 halve stokjes in elke steek 
en draai je werk om
TOER 3: Haak 2 halve stokjes in 1 steek
(2 losse = 1 halfstokje + 1 half stokje)
Haak nu in elke steek  2 halve stokjes (56 steken totaal)
en draai je werk weer om
TOER 4 en 5: Haak in elke steek 1 half stokje
(begin met 2 losse= 1e half stokje)
TOER 6: *Haak 2 halve stokjes in 1 steek,
haak 1 stokje in volgende steek *
herhaal* tot * (84 steken totaal)
TOER 7: Haak 1 half stokje in elke steek
TOER 8: *Haak 2 halve stokjes in 1 steek,
haak 1 half stokje in volgende steek,
haak 1 stokje in volgende steek*
Herhaal * tot * ( 113 steken totaal)
TOER 9 en 10: Haak in elke steek 1 half stokje
TOER 11: We haken nu de armsgaten als volgt,
Haak 15 halve stokjes in elke steek,
Sla 22 steken over voor het eerste armsgat,
vouw voor het gemak je werk dubbel en haak
in de volgende 39 steken een half stokje in elke steek,
Sla weer 22 steken over voor het 2e armsgat
en haak de laatste 15 steken 1 half stokje in elke steek.
TOER 12 tot en met je het lang genoeg vindt,
haak je halve stokjes in elke steek heen en weer.

Kijk welke kant je als voorkant wilt en haak de laatste toer met halve stokjes aan de de goede kant.
Aan het einde van deze toer haak je je 2 halve stokjes in de laatste steek extra voor de hoek.
Haakverder met vasten tot de nekrand.
Haak 2 vasten in elke steek voor de nekrand (28 neksteken),
haak met vasten in elke steek langs de voorkant,
en langs de achterkant

Dan haak je nog 1 toer met vasten.
In deze laatste toer bepaal je waar er 2 knoopjes komen op de voorkant, dan haak je aan een kant op de gemarkeerde plekken 2 lusjes van 2 lossen,
waar je later fde knoopjes doorheen kan halen.

Draden afhechten.
Naai 2 leuke knoopjes op de juiste plek en je bent klaar!

Met 1 streng KOIGU haak je een Babyvestje
maat 56/62 

Je kan ook het vestje bijvoorbeeld in een kleur haken en de laatste 2 toeren vasten met een andere kleur!
Dit geeft een leuk effect als je met effen kleuren werkt!

Op dit blog kan je het resultaat zien 
van een effen combinatie!


Willen jullie ook met dit geweldig mooie garen haken,
dan kan je 1 streng KOIGU garen bestellen 
in de Webshop van Schoutenhandwerken
Volg dan deze link en kom direct bij de juiste kleur!!!


Heel veel plezier met dit haakpatroon!


Fijn Weekeind!
Groetjes Lindevrouw

7 opmerkingen:

  1. Heel mooi garen. Prachtige kleuren.
    Babyvestje ziet er dan ook heel vrolijk uit.

    Lieve groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en wat leuk dat verhaal achter de wol. Is leuk om te lezen. Jammer genoeg heb ik geen kleintjes in mijn omgeving anders ging aan de slag met het patroon. Nou ja voor de toekomst misschien. .

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel schattig, Joke! Ik ben benieuwd hoe het de kleine staat, maar daar ben jij natuurlijk al helemaal nieuwsgierig naar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Joke,

    Bedankt voor het leuke patroon. Ik ben hem aan het maken voor mijn dochter van 1,5, maar ik loop vast. Kun jij me op weg helpen? Omdat hij een stuk groter moet heb ik veel meer lossen opgezet en ben ik daarna het patroon gaan volgen. Ik ben bij toer 7 en het is heel erg aan het bobbelen. Dat lijkt me niet goed. Kun je mij op weg helpen hoe ik het patroon kan aanpassen voor een grotere maat dat het wel goed gaat? Ik hoor het graag van je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dezelfde vraag. Ben je eruit gekomen? Groetjes Yolande

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wilde naar schoutenhandwerken.nl om de KOIGU
    KPPPM Koigu Painter's Palette Premium Merino te bestellen, maar deze zaak bestaat niet meer.
    Weet u waar ik het wel kan bestellen. Ik vind het zulk prachtig garen met al die kleuren en wil graag het babyvestje haken.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me