links boven

donderdag 19 januari 2017

Tunisch Gehaakte Kindertrui en sjaal

Kindertrui in deTunische Haaksteek
met bijpassende sjaal!


Nog steeds enthousiast over de Tunische Haaksteek,
haakte ik voor Moos,
mijn kleinkind van 14 maanden (maat 86),
een lekkere warme trui met bijpassende sjaal
met het prachtige garen Mistero nr. 53 
(53% wol en 47 % acryl) van Adriafil 
met een looplengte van 90 mtr


De trui en sjaal haakte ik met een Tunische haaknaald nr. 7


Haakpatroon Kindertrui:
Begin met 32 losse + 1 keerlosse
Haak 5 toeren vasten in de achterste lus
Toer 6: Begin van de Tunische steek: 
De heengaande toer haal je de lussen op door 
de vaste van de vorige toer te steken, teruggaande toer
haal een lus door de eerste opgehaalde lus,
haal de volgende lussen door 2 lussen
 en herhaal dit tot einde toer...
of 
je begint gelijk met de Tunische Basissteek
en haak aan het eind nog een boordje aan...


De Tunische Basissteek kan je uitvoerig bestuderen 
op de site van Wieke,
 die nu een uitgebreide tutorial hierover houdt...


Voor-en Achterpand:
Haak tot 27 cm hoogte en minder aan elke kant
 1 tunische haaksteek, haak voor het Voorpand dan
 door tot 35 cm om het midden te bepalen voor de hals.
Haak aan weerskanten nog 2 tot 5 cm door...
Voor het Achterpand haak je door tot 40 cm hoog...

Mouw:  20 losse + keerlosse
Haak 2 cm vasten in de achterste lus
Begin dan de Tunische Haaksteek door lussen op te halen
door de vasten van vorige toer en de teruggaande toer
haal een lus door de eerste opgehaalde lus en dan
haal je de volgende lussen door 2 lussen
 en herhaal dit tot einde toer...

De Tunische Basissteek bestaat dus uit 2 toeren!!!
Heen en terug!!!



Voor de mouw meerder je elke 2e heengaande toer
van de Tunische haaksteek
1 steek aan beide kanten tot de mouw 20cm lang is.
Kijk voor het Tunisch Meerderen
naar dit Youtubefilmpje...


Ook haakte ik een bijpassende sjaal voor Moos in de Tunische Haaksteek.


Haakpatroon Sjaal:
Zet 20 steken op en 1 keerlosse
Haak verder  met de Tunische Basissteek
 tot je een lengte hebt van ruim 1 meter...
Aan de uiteinden maak je 2 leuke pompoenen
met de pompoenenmaker of gewoon met 2 kartonnetjes...



Moos kan nu de winter weer door!
Hij hoeft het niet meer koud te hebben zo...

Liefs groetjes 
Lindevrouw

11 opmerkingen:

  1. Wat leuk geworden . Dank voor de uitgebreide informatie erbij. Ik ga t ook proberen. Heb TNT alleen de mutsen van by Claire gehaakt. Maar deze trui is niet in t rond gehaakt zeker ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee hoor, gewoon recht gehaakt met een voor - en achterpand etc.

      Verwijderen
  2. Wow, wat een geweldig leuk setje!
    Fantastische kleuren!
    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super gaaf gemaakt!! Echt 1 voor op mijn lijstje! Nu met de sjaal van byclair bezig, zo lekker haken!
    Dankjewel voor het delen!

    Groetjes Marijke
    zusjeknus.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo leuk gemaakt, Joke! Het staat hem zo gaaf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een superleuke set! En wat een prachtige kleinzoon heb je Joke.
    Fijn weekend.
    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het staat hem echt stoer! Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat staat hem dat geweldig!!!
    erg mooie trui!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Joke, wat ziet het er allemaal mooi uit en wat een heerlijke dreumes en wat staat t hem goed! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Joke, wat een leuk truitje ben er aan begonnen �� alleen heb ik een vraagje in plaats van 32 steken heb ik er 52 opgezet anders kreeg ik de breedte van 30 cm niet dunner garen. Maar hoeveel steken moet ik laten vallen in het voorpand voor de halslijn dus hoe breed zijn de schouderstukken? Dan nog de mouwtjes hoeveel steken zou ik daar van op moeten zetten 30 in plaats van de 20? Hoop dat je me kan helpen trouwens wat een mooi jongetje je kleinzoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een klein vraagje maar Tunisch haken ik onder het pas is daar een speciale haaknaald voor en indien ja waar vind ik deze xmvg

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me