links boven

zaterdag 5 augustus 2017

Babyjurkjes haken

BABYJURKJES Haken


Voor mijn aanstaande kleindochter, 
die eind september geboren wordt,
haakte ik alvast 3 schattige Babyjurkjes 
met verschillende katoenen garens...
o.a. Phildar, Pingouin, Catania


Op de site van Chamari vond ik een leuk
 Haakpatroon van dit Babyjurkje.
Zij vertaalde dit haakpatroon uit het engels 
en maakte haar eigen aanpassingen... 



Het orginele engelse haakpatroon vind je hier:



Ik liet me ook inspireren door een vorig haakpatroontje
 van mij, ook hier op Lindevrouwsweb...
In plaats van dubbele stokjes haakte ik de eerste 6 toeren van dit haakpatroon in stokjes,
omdat ik dat in katoen mooier vond...


Mijn Haakpatroon:

Bovenpasje: in stokjes
Het rokje in Schelppatroon: ( 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes)
Haaknaald: 4 mm

We beginnen met 50 losse 
TOER 1: Een stokje in de 3e losse van de hoek,
 stokjes in elke losse (48 st.)
TOER 2: 2 losse, draai het werk om
*1  stokje in de volgende 4 steken,
2 stokjes in de 5e steek
herhaal van * tot einde toer 
TOER 3: 2 losse, draai het werk om
* 1 stokje in de volgende 5 steken,
2 stokjes in de 6e steek,
herhaal van * tot einde toer 
TOER 4: 2 losse, draai het werk om,
*1 stokje in de volgend 6 steken,
2 stokjes in de 7e steek,
herhaal van * tot einde toer
TOER 5:  2 losse, draai het werk om,
* 1 stokje in de volgende 7 steken,
2 stokjes in de 8e steek,
herhaal * tot einde toer
TOER 6: 2 losse, draai het werk om,
* 1  stokje in de volgend 8 steken,
2  stokjes in de 9e steek,
herhaal van * tot einde toer 

Sluit de ring met 1 halve vaste in het 1e beginstokje 
 De volgende toeren haken we in het rond...
Zo hebben we extra ruimte gecreeerd voor het hoofdje,
Met een knoopje  maken we de hals 
weer kleiner (zie foto)...


Dus vanaf nu haken we in de rondte...
TOER 7: Haak 3 losse (= 1e stokje), haak nog 1 stokje in dezelfde steek,
sla 1 steek over, haak in de volgende steek 
de Schelpjessteek (2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes),
*sla 1 steek over, haak in volgende steek 
de schelpjessteek (2stokjes, 1 losse, 2 stokjes)*
Herhaal * tot* einde toer 
Haak nog 2 stokjes in dezelfde steek als de eerste 2 stokjes en 1 losse voor het laatste schelpje en sluit de toer met 1 halve vaste in de 3e beginlosse van de toer.
TOER 8: Haak 3 losse (=1e stokje) en 1 stokje in
dezelfde steek, haak nu 6 schelpjes, 
haak 3 losse, sla 10 schelpjes over voor de linkermouw,
haak nu 13 schelpjes voor het rugpand,
haak 3 losse, sla 10 schelpjes over voor de rechtermouw,
haak 6 schelpjes, en haak 2 stokjes in dezelfde steek,
als de eerste twee stokjes, 1 losse, 
sluit de toer met 1 halve vaste in de 3e beginlosse.
(Dus totaal 13 schelpsteken voor het voorpand
en 13 schelpsteken voor het achterpand)
TOER 9: Haak de Schelpsteek in het midden van
 elke schelpsteek van de vorige toer.
Haak in de middelste losse van de 3 lossen
van de vorige toer onder de armsgaten 
ook een extra schelpsteek.
TOER 10 t/ 20: Haak de schelpsteek 
( 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes) in het midden
van elke schelpsteek van de vorige toer.


Haak door tot je het Babyjurkje lang genoeg vindt
en stop evt. eerder als je het babyjurkje korter wil.


Eindig met 1 toer vasten in elke steek.
Haak aan de achterkant ook vasten langs de sluiting...


En hecht de draden af!
Zoek een bijpassend knoopje voor de sluiting...


Het rokje van de jurk hieronder heb ik afgewisseld
met  2 toeren de Schelpjessteek en 
1 toer de Bobbeltjes steek...
Voor de Bobbeltjes steek, ga je naar Lindevrouwsweb
en volg deze link:


Fijn Weekeind
Groetjes Lindevrouw


9 opmerkingen:

  1. Ja inderdaad! De eerste 3 losse = 1e stokje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedeavond ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het jurkje en ik wil graag iets vragen. Ik ben nu bij toer 8.. de schelpjes. Toer 7 moest ik tussen de schelpjes 1 steek overslaan. Is dat nu ook? Ik ben nog niet echt ervaren. Hoop dat iemand mij even kan helpen en hoop op een snelle reactie, dan kan ik verder ☺ alvast dankjewell. Liefs Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kelly, Sorry wat laat maar nu dan toch! Toer 8: haak je 6 schelpjes( schelpje boven het vorige schelpje), 3 losse, sla 10 schelpjes over voor het armsgat,haak 13 schelpjes, 3 lossen, sla 10 schelpjes over, haak nu nog 6 schelpjes Hoop dat het zo duidelijk is! groetjes Joke

      Verwijderen
  3. Hallo Joke, kunt u mij even helpen,ik kom niet verder vanaf Toer 8, moet ik tussen de schelpjes altijd 1 steek overslaan zoals bij toer 7? En geld dat ook voor de volgende toeren dat ik altijd 1 steek moet overslaan tussen ieder Schelpje? Graag hoor ik van u. Dankjewell. Liefs Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoeveel schelpjes moet je hebben bij toer 7? Want bij toer 8 hou ik er 3 of 4 over... weet niet wat ik fout doe...

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me