links boven

woensdag 1 februari 2012

Bloemen tutorial

Dit jaar wordt het jaar van de bloemen!!!
Bloemen maken het leven mooier, vrolijker....
en daar hou ik nou van...

Ik heb er al verschillende gehaakt!
De namen weet ik niet...maar dat maakt niet uit...
ze zullen ongetwijfeld ergens in de vele haakboekjes te vinden zijn.....

 DE EERSTE BLOEM komt van  
daar vind je een duitse beschrijving

en hier dan de nederlandse beschrijving...
deze is de makkelijkste en de eenvoudigste...
met haaknaald 4 

We beginnen met 50 losse (hoe meer losse hoe groter het wordt)
1e TOER: steek in de 4e losse voor het eerste stokje, vervolgens in elke steek 1 stokje tot einde toer..
2e TOER: 7 stokjes in de eerste steek, 1 vaste in de volgende steek, 
7 stokjes in volgende steek, 1 vaste in volgende steek....
dit blijven herhalen tot einde toer...
 Je krijgt een slinger, die vanzelf gaat draaien...
Je draait de bloem in elkaar en naai het vast en klaar!

TWEEDE BLOEM:

De rode bloem is van drops katoen en de groene en turquoise is van acryl

Dit is het patroon van de bloem,
waarvan ik de beschrijving heb gekregen van Marjo op de Bloggerdag!
Nog heel erg bedankt Marjo! Dit is echt een leukerd!

We beginnen met 65 losse
1e TOER: 1 stokje in de 6e losse vanaf de naald,* 3 losse, 1 steek overslaan, 
1 stokje in de volgende steek* 
2e TOER: 3 losse(=1e stokje) in elke 3 losse ruimte  * 2 stokjes, 3 losse,2 stokjes* 1 losse,
dit herhalen tot het einde toer
3e TOER: In de 3 losse ruimtes van vorige toer haak je 8 stokjes (waarvan eerste stokje=3losse) en
in de 1 losse van vorige toer haak je 1 halve vaste, herhaal dit tot einde toer.
4eTOER: 1 losse, haak in elke steek 1 halve vaste tot het einde toer...
Ook hier gaat het werk vanzelf draaien, je draait het tot een bloem, naai vast en klaar!

DERDE BLOEM:

 Deze bloem bestaat uit 2 gedeeltes, die je aan elkaar naait...
De rode bloem is groter dan de groene...
en hier volgt de beschrijving van de rode bloem...

Het eerste gedeelte:
4 losse, ring sluiten met 1 halve vaste
1e TOER: 12 vasten in de ring
2eTOER: 2 stokjes in elke steek
3e TOER: 4 stokjes in elke steek

Tweede gedeelte:
4 losse. ring sluiten met 1 halve vaste
1e TOER: 12 vasten in de ring
2e TOER: 2 stokjes in elke steek
3eTOER: 3 stokjes in elke steek
4e TOER: 4 stokjes in elke steek
Naai de 2 gedeeltes aan elkaar en de bloem is klaar!

De groene bloem is eigenlijk precies hetzelfde,
alleen de 3e toer van het eerste gedeelte, haak je dan 3 stokjes in elke steek...

Veel plezier met het experimenteren van deze bloemen!
Je kan ze met elk soort wol, katoen ....
en verschillende diktes haaknaalden maken , 
zoals je zelf wilt.....









22 opmerkingen:

  1. Helemaal leuk, dank je wel voor de beschrijving !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor de beschrijving, het zijn mooie bloemen.
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattige bloemen. Die ga ik maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. thank you!!!! those tutorials are very interesting!!!
    Kisses
    Manu

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor deze geweldige informatie en om het delen van deze patroontjes. Ik haak nog niet zo lang, dus dit moet ik binnenkort toch eens gaan uitproberen.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig die leuke bloemen. Ga ze zeker eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze leuk en vrolijk, Joke. Het werkt echt aanstekelijk, alleen het kijken naar de foto's maakt al dat het begint te kriebelen!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, wat mooi allemaal! Dank je wel voor de patroontjes.
    Ik ga ze zeker maken.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh wat gaaf zeg, die ga ik opslaan en een keertje maken, bedankt joh!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Merci pour les explications, elles sont très jolies ces fleurs.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi! Ik haakte nr. 2 als bloem voor op een haarband voor onze dochter's carnavals outfit (flamencojurk), ben zeker van plan om meer haarbanden met bloemen (van deze of andere bloemen) te maken!

    Zie http://creadientje.wordpress.com/2012/02/16/carnaval/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi there- lovely blog ! I love your crochet flowers.I have made some but they are not as nice as yours...check them out at my blog.Maisie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw word er helemaal vrolijk van.
    Van mij mag de lente beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb een hele serie van de bovenste rozen gemaakt, ze aan een elastiek genaaid en nu heb ik altijd een cadeautje voor een lief jarig meisje!
    Super bedankt voor het hele simpele patroon wat zo'n prachtig effect geeft. Ik maak er een in een kwartier en dat is waar ik erg van hou... weinig werk maar fantastisch resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor je leuke bloemen-tutorials! Ik had ze al lang geleden gehaakt maar eindelijk gebruikt!

    http://wp.me/pK2DW-BS

    BeantwoordenVerwijderen
  16. bedankt voor je fantastische bloemen. Pity

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie bloemen en makkelijk om te maken. Bedankt voor de patronen. Ik ben een echte haakfreak.
    Groetjes van Mariet

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me