links boven

zondag 21 april 2019

Granny Square Vest haken

Granny Square Vest


In het weekje dat ik naar de Betuwe ging,
 heb ik dit vestje gehaakt in de Granny Square Steek...
Ik had nog Fenna wol van de Wibra in de kast liggen...
Voor deze korte versie had ik precies genoeg
 aan 6 bollen van 50 gram...



 Ik haakte eerst 3 rechthoekige lappen met haaknaald nr. 6
in de Granny Square Steek heen en weer...
 (4 stokjes in elk gat i.p.v. 3 stokjes gewoonlijk)...
De opzet is 67 lossen voor elke rechthoek
 en je haakt de rechthoeken in de breedte...
Voor het Rugpand haakte ik 38 toeren...
En de 2 voorpanden haakte ik 18 toeren elk...
Maat L/XL


Vervolgens naaide ik de 2 voorpanden aan het achterpand
 bij de schoudernaden (zie foto)...
2 stokjes groepjes in het midden blijven vrij...


Vervolgens haakte ik de mouw eraan vast met 5 groepjes van 4 stokjes aan het rugpand en 5 groepjes van 4 stokjes aan het voorpand...(zie foto hieronder)


De mouwen zijn 28 toeren in totaal, zowel rechts als links...


Vervolgens vouwde ik het vest dubbel en naaide ik 
vanaf de mouw de naden dicht naar beneden, 
zowel rechts als links...


Toen Haakte ik de Kraag...
Je haakt een rechte lap aan het vest
 van 11 toeren voor de kraag...

Je begint
6 groepjes van 4 stokjes links van het voorpand te haken,
dan de 2 overgebleven groepjes  van het achterpand,
en dan 6 groepjes van 4 stokjes rechts van het voorpand...
Je haakt 11 toeren heen en weer als 1 rechte lap...

Omdat ik het vest meer sluitend wilde krijgen,
 haakte ik daarna
4 toeren vanaf de punt van de kraag naar beneden,
langs de onderkant, langs de rugkant naar de voorkant
weer naar boven tot de punt 
van de andere kant van de kraag
en weer terug......
Daarna nog 1 keer heen en weer terug naar de kraag
en haakte nog 1 toer langs de kraag als afsluiting...
Uiteindelijk is de kraag dan 12 toeren in totaal...

Zo creerde ik 4 extra banen zowel aan het linker voorpand
 als 4 extra banen aan de rechter voorpand... 
(dus 18 toeren + 4 toeren links als rechts
en 4 toeren aan de onderkant van het vest)...

Kunnen jullie me nog volgen???


Ik liet mij inspireren door het Engelse Haakpatroon
van Annoocrochetdesigns

Zij haakte een Hoodie aan het vest, 
maar dat vond ik niet zo praktisch
en maakte daar een kraag van op mijn manier....

Je kan het vest nog langer maken als je wilt...
Voorlopig laat ik het zo....
Kan altijd later nog langer haken...
Dus ik heb geen afwerkrand gehaakt....

Hier onder de 2 Youtubefilmpjes, daar kan je zien hoe
AnnoCrochetdesigns dit vest haakt...




Hoop dat jullie zo genoeg informatie hebben om zelf
aan de slag te gaan om ook
 zo'n vest te haken....
Echt moeilijk is het niet...
Het helpt wel als je thuis bent met de engelse 
haaktermen, dan kan je het nog beter volgen...
Ik neem nog even een lekker kopje thee!




Veel Haakplezier!
groetjes Lindevrouw

11 opmerkingen:

  1. Het vest staat je goed. Wie wat bewaart, heeft wat. De Fenne wol blijft leuk om mee te werken.

    Fijne tweede Paasdag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk vest is dit geworden. En het staat je geweldig deze kleuren.
    Ga vandaag ook maar eens in mijn kast duiken om te kijken of ik nog genoeg Fenna heb liggen om dit modelletje te gaan maken.
    Dank je wel voor de inspiratie
    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk vest.... staat je ook goed. Zal ook eens in mijn voorraad duiken, kijken of ik nog genoeg kan vinden voor dit vest....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kunt u mij zeggen hoe ik precies die granny square moet maken? Hoeveel losse moet ik dan op zetten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 67 lossen met haaknaald 6, even blogpost hierboven lezen en er is ook een youtube filmpje van dit vest. Normaal is een grannysteek 3 stokjes in een gat, maar deze haakte ik met 4 stokjes in een gat.

      Verwijderen
  5. ja hoor voornamelijk lampen! Kleding niet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Very beautiful, i will.try to.make.this cardigan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik maakte hem wat langer voor mijn dochter Ze is er heel blij mee 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi geïnspireerd door jouw vest haakte ik mijn eigen versie. Kan geen foto sturen zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me