links boven

donderdag 27 februari 2014

Granny Square Trui

Mijn Granny Square Trui is Klaar!
Hier volgt een kleine uitleg....
Eerst wilde ik een Granny Sjaal haken naar het
 patroon van Drops
en toen dacht ik aan een vest van kleine vierkantjes, geinspireerd door de
Granny Square Coat van Suz
Uiteindelijk was ik zo heerlijk op dreef,
 dat ik het nog leuker vond om een trui te haken...
Ik haakte deze trui met haaknaaldnr. 4 
en de Fenna Wol van de Wibra!

Voorpand en Achterpand bestaat uit 16 Granny Squares van 6 toeren elk.
Ik haakte de vierkanten gelijk aan elkaar in de laatste toer...

Om de hals niet al te vierkant te laten worden haakte ik, 
zowel  bij de voorkant als de achterkant, bovenaan 6 toeren in Granny Stripe motief
als volgt....

De hals van het Voorpand : Toer 1, toer 3, toer 5 :
 haakte ik in het midden 3 x 3 halve stokjes per gat, 5 x 3 vasten per gat,
3 x 3 halve stokjes per gat
De overige steken haakte ik in stokjes, 3 stokjes per gat.

Toer 2, toer 4, toer 6:
haakte ik in het midden 2 x 3 halve stokjes per gat, 6 x 3 vasten per gat,
2 x 3 halve stokjes per gat
De overige steken haakte ik in stokjes, 3 stokjes per gat.


De hals van het rugpand haakte ik Toer 1, toer 2, toer 3 in  het Granny Stripe motief,
3 stokjes per gat
Toer 4: 2 x 3 halve stokjes per gat, 6 x 3 vasten per gat, 2 x 3 halve stokjes per gat
 in het midden van de hals, de overige steken haakte ik 3 stokjes per ga
Toer 5: 3 x 3 halve stokjes per gat, 4 x 3 vasten per gat, 3 x 3 halve stokjes per gat
in het midden van de hals, de overige steken haakte ik 3 stokjes per gat
Toer 6:  als toer 4

Haak de 2 delen ( voor en achterkant) aan de bovenkant aan elkaar

Voor de mouwen haken we
3 Granny Squares van 6 toeren aan weerszijden.

Aan de 6 Granny Stripe toeren van het voorkant en de 6 Granny Stripe toeren van de achterkant, 
haken we het eerste vierkant aan vast,
 de overige 2 vierkanten spreekt voor zich...
Kijk even naar deze foto....
dan haken we een 4e Granny Square, 
die we als driehoek vouwen,
voor onder de arm....
een vlindermouw ...
zie foto...

Als laatste haken we aan elke mouw nogmaals 3 Granny's Squares
Voor de afwerking haakte ik aan de onderkant 
van de trui 3 toeren
 in Granny Stripe patroon
en  2 toeren vasten...

Voor de beide mouwen haakte ik 2 toeren
 in Granny Stripe patroon
en 2 toeren vasten

Als je nog meer toeren vasten wil, kan dat ook natuurlijk
Even kijken wat jezelf het mooiste vindt...
Hopelijk komen jullie eruit met deze beschrijving!

Voor de beschrijving van een Granny Square
volg dan deze link


Veel haakplezier,
 als je deze trui ook leuk vind om te haken!
Hij zit overigens heerlijk warm!

Fijn Weekeind!
groetjes Lindevrouw

19 opmerkingen:

  1. Ik vind hem geweldig!
    Dank je wel voor de duidelijke beschrijving,
    wie weet.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal geslaagd, het staat je beeldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb niets met granny's, maar dit is toch wel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw Joke, het staat je geweldig! Echt dat heb je super gaaf gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oww wat mooi in fenna garen!!!
    ik heb net mijn granny vest af!! http://inekedc.blogspot.nl/2014/02/grannyvest-is-eindelijk-af.html
    ik vond het een heel gepuzzel om hem in mijn maat (50) goed te krijgen en heb dan ook flink gesmokkeld met stokjes in wit, onder de mouw en in de zijkant en op de schouder.
    dus hardstikke bedankt voor de tip van dat blok dat gevouwen wordt onder de arm..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wauw...dat ziet er geweldig mooi uit, knap gedaan!
    Dat lijkt mij ook wel wat om te haken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wauw...dat ziet er geweldig mooi uit, knap gedaan!
    Dat lijkt mij ook wel wat om te haken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. jemig wat is ie vet vet vet vet GAAF zeg ♥ staat je goed

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zag je al voorbij komen op FB, helemaal leuk zeg !!! Die kleuren knallen, zo gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooohhh!!!!! Wonderful. I love it!
    Well done!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind hem super geworden, maar heb ook een vraagje aan je. Hoeveel bollen zitten er in zo een trui?

    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij is leuk geworden! Fijn weekend. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. super leuk en de uitleg er weer bij wat willen we nog meer
    wat weet je ons weer te verrassen
    ik ben elke x weer benieuwd wat je weer heb gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knappe creatie en leuke kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fabulous - I so want one of these for the winter!

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me