links boven

zondag 23 mei 2010

Het Vierkant

Altijd een mooi kussen of een mooi deken willen maken?!
Maak dan dit vierkant zo groot of klein als je wilt.
Je kan elk haakgaren gebruiken van katoen tot wol.
Gebruik verschillende kleuren en laat je inspireren en verander de volgorde van de kleuren elke keer anders.
Zelf ben ik net begonnen met dit vierkant, weet nog niet of het een kussen wordt of misschien toch het begin van een mooie deken. Ik heb op de markt voordelig katoen gekocht en kan mij nu naar hartelust uitleven........

Na lang zoeken op het internet , heb ik deze beschrijving gevonden van dit vierkant

Beschrijving: Je begint met een 1 lus en haak 4 losse en sluit de ring met 1 halve vaste
1e toer: 3 losse ( is eerste stokje), 2 stokjes door de ring 2 losse, 3 stokjes en 2 losse, 3 stokjes en 2 losse en 3 stokjes en 2 losse en sluit met halve vaste in 3e losse van het eerste stokje
2e toer: 3 losse ( is eerste stokje) en haak stokjes in elk ondergelegen stokje
in de 2 losse voor de hoek haak je nu 2 stokjes , 2 losse, 2 stokjes (3x) en haak stokjes verder in elk stokje eronder, eindig weer met een halve vaste in de 3e losse van het eerste stokje.
Alle volgende toeren begin je weer met 3 losse als 1e stokje, gevolgd met stokje in elk stokje eronder en voor elke hoek haak je in de 2 losse voor de hoek, 2 stokjes, 2 losse, 2 stokjes.
Als je van kleur wilt veranderen , doe dat in het begin van elke toer, maar je kan als je wilt dit ook op elk ander punt doen, zodat je je een nog speelse vierkant krijgt.
Dit vierkant heb ik zelf aan de hand van de volgende site http://debscrafts55.blogspot.com/2007/12/never-ending-blanket-square.html gemaakt aan de hand van foto's, stap voor stap uitgelegd, alleen het is in het Engels beschreven. Met deze duidelijke foto's kom je er wel uit.
De hoeken van het vierkant doet zij anders. Ze begint in de hoek met een andere kleur i.p.v. in het midden van de zijkant. 3 losse(stokje)en 2 losse, dan nog 2 stokjes in de losse van de hoek eronder en verder met de stokjes op de stokjes van de toer eronder.
Veel plezier met het maken van je eigen vierkant, laat me weten of je het is gelukt!


Hier volg dan de engelse beschrijving:

Never-Ending-Blanket square
.
chain 4 and join to form loop
Rd 1 chain 3 (counts as first dc) 2 dc, ch 2, * 3 dc, ch 2* 3 times join to first ch 3
Rd 2 chain 3 (counts as first dc) *dc in each dc (3 st total), in ch 2 sp for corner, 2 dc, ch 2, 2 dc* 3 times
Rd 3 and all other rounds start with 3 ch counting as first dc, dc in each dc and 2 dc 2 ch 2 dc in each corner
To change color simply end first color at end of round, join the new color anywhere ( I like to do it in a different spot than where I ended to make work
http://debscrafts55.blogspot.com/2007/12/never-ending-blanket-square.html

Al vier blokken klaar:
 Voor het midden van de vierkanten heb ik bloemetjes gehaakt...Leek me wel leuk!

Het is toch een kussen geworden.....zie hier het resultaat :



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me