links boven

donderdag 12 februari 2015

Gehaakte Wafelsteek Sjaal

Deze stoere Mannensjaal haakte ik voor mijn man
in de Wafelsteek met haaknaald nr. 8
met de Tweed wol van de Zeeman



Begin met 21 losse + 2 keerlosse
(vervolgens haak je elke toer met 2 keerlosse)



TOER 1: Haak stokjes in elke losse
TOER 2:* 1 stokje, 
1 front post stokje (fpdc) oftewel 1 relief stokje om het stokje
 van de vorige toer*
herhaal * tot * tot einde toer
De volgende toeren haak je als TOER 2,
dus 1 stokje in de steek, die naar achteren ligt 
en 1 reliefstokje in de steek,
die naar voren ligt.
Je haakt de steken zoals ze zich voordoen...



Het zijn eigenlijk maar 2 verschillende steken, 
die je steeds herhaalt....
Je haakt de sjaal net zo lang als je wilt!



Wil je de sjaal wat breder,
 dan wat meer steken opzetten....
( aantal steken deelbaar door 3) !



Kijk naar mijn filmpje hoe ik deze Wafelsteek haak:
1 stokje, 1 reliefstokje


Een andere manier van de Wafelsteek vind je hier:
2 stokjes en 1 reliefstokje
Voor de Nederlandse haakbeschrijving ga naar het blog
 van Busyfingers
http://busyfingersbusylife.blogspot.nl/2014/11/tutorial-waffel-stitchde-wafelsteek.html



Voor de Engelstaligen heb ik nog een filmpje gevonden 
van deze sjaal op YOUTUBE 
met een uitgeschreven haakpatroon in het engels erbij



Er is ook een Nederlandse haakbeschrijving
 van een Pannenlap met de Wafelsteek.
 Kijk eens bij Karin aan de Haak!
Deze steek is even iets anders, 
dan die ik voor de sjaal heb gehaakt.
Zij haakte de wafelsteek: 2 stokjes en 1 relief stokje

Ook ik heb die leuke Pannenlappen gehaakt 
in de Wafelsteek!
Een heerlijke robuuste steek om te haken...


Al met al een leuke en eenvoudige steek
met een veel mogelijkheden....

P.S. Zal ik er nog kwastjes aan de sjaal maken?
Wat vinden jullie ervan?

Fijne Week!
groetjes Lindevrouw


2 opmerkingen:

  1. Toch een hele mooie steek, die wafelsteek. Zelf nog niet uitgeprobeerd. En blijkbaar kan je die op vele creaties toepassen. Bedankt alvast voor de uitleg !

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die is nou echt mooi. Ik ga die steek ook eens proberen voor een sjaal. Heel erg bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me