links boven

maandag 28 september 2015

Babydekentje haken

Voor mijn lieve dochter,
die nu zwanger is en nu al heel snel
 haar eerste kindje verwacht begin november, 
haakte ik deze Babydeken
voor haar wieg en/of kinderwagen!


Tegenwoordig mag een baby niet meer onder 
een dekbedje slapen,
 maar wel weer heel ouderwets
onder een lakentje met dekentje,
dus vandaar ben ik aan de slag gegaan...


Eerst wilde ze geen haakwerk voor haar kind, 
maar nu is ze overstag!
Ze is zelfs ook aan de haak geslagen!


De kant en klare Babydekentjes voor de ledikantjes 
zijn tegenwoordig 
allemaal in de Wafelsteek verkrijgbaar,
dus ik dacht, ik haak gewoon zelf de Wafelsteek
voor een Babydekentje!
Deze steek is er precies geschikt voor!
Is heel makkelijk te haken en je krijgt een prachtige structuur!
Intussen is het echt mijn favouriete steek!!!


Ik had nog hele mooie zachte wol liggen van Zebrino
(53% wol en 47% acryl) van Adriafil
Deze wol ruikt zelfs heel lekker!


Voor dit babydekentje heb ik 5 bollen wol gebruikt
 van 50 gram met een looplengte van 125 mtr.
en haaknaald 4.5

RELIEFSTOKJE

Haakpatroon Babydekentje in de Wafelsteek:

Je begint met 36 losse (= 50cm)( ik haak nogal los)
Elke toer begin je met 2 lossen

TOER 1: Haak in de 3e losse 1e stokje, haak verder in elke losse 1 stokje tot einde toer
TOER 2: We beginnen met de Wafelsteek:* 2 reliefstokjes om het stokje van de vorige toer (oftewel  een front post stokje (fpdc)), 2 stokjes* en herhaal * tot * tot einde toer
TOER 3: Haak nu * 2 stokjes, 2 reliefstokjes * en herhaal,
dus nu 2 stokjes, op de stokjes die naar achteren liggen en 2 reliefstokjes, op de stokjes, die naar voren liggen,
dus je haakt de steken hoe ze zich voordoen.
Herhaal Toer 2 en 3 tot je een lengte hebt van 60 cm.


Als je klaar bent hiermee, haak je er een mooie rand
 omheen voor een mooie afwerking.
TOER 1: Je haakt met vasten het dekentje in het rond
TOER 2 t/m 6: Haak vasten in de achterste lus in het rond
In de hoeksteek haak je 3 vasten

Hecht de draden af en klaar!


Eventueel naai je een dunne fleece stof tegenaan,
dan wordt het lekker warm en comfortabel.
Ik laat het zo, omdat we er een lakentje omheen doen.
En als het toch kouder mocht worden van de winter,
 kan ik het alsnog doen.
Mijn dochter is er in ieder geval heel blij mee!


Al eerder haakte ik de Wafelsteek voor een sjaal voor mijn echtgenoot, maar i.p.v. 2 stokjes, 2 reliefstokjes heb  ik toen 1 stokje,1 reliefstokje gehaakt...

Ook haakte ik aleens pannenlappen  in de Wafelsteek

Een mooie steek voor verschillende projecten!

Op naar mijn volgend project!

Liefs groetjes
 Lindevrouw


11 opmerkingen:

  1. Wat een schattig dekentje Joke. Is weer eens anders dan roze of licht blauw. Ik vind de wafelsteek ook een hele leuke steek en het wordt zo lekker dik. Idd ideaal voor een dekentje of sjaal. Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dekentje hoor, maar wel oppassen met dat fleecedekentje.... Dat ademt niet voldoende!
    Wat ook heel leuk is voor een dekentje is een stokje gevolgd door halve vaste, dan op de achterkant verparinjg je met het stokje en de halve vaste.... Geeft een heel leek reliefeffect ook voor een dekentje! Misschien heeft deze steek een naam, maar die weet ik niet.
    Heb m zelf van een ander blog als idee opgedaan, (moet bekennen dat ik niet meer weet welke blog)
    Maar probeer maar ns uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat mooi geworden ,ga zelf ook de wafel steek uit proberen leuk is dat he voor aanstaande kleinkind haken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Muy linda y hermosos colores, saluditos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet dat er ontzettend lief en warm uit, mooi gemaakt Joke!*
    Groetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd Joke,
    Een leuk dekentje heb je gemaakt voor je kleinkind
    grtjs Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Leuk dat je toch mag haken voor je kleinkind! Proficiat trouwens met het oma worden!
    Ik wens je dochter een vlotte bevalling en een gezonde baby!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh spannend dat wachten op een nieuwe baby..... Voelt zo welkom als je oma zo'n lief dekentje voor je maakt..... Echt een mooitje zo met de wafeltjessteek.....
    Steekjesgroetjes van huis tot huis

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Laat de baby nu maar komen. Wat veranderd dat toch vaak, wel dekbedje geen dekbedje, wel kussen geen kussen, enz. Lastig hoor. Maar in dit geval vindik z'n gehaakt dekentje wel heel erg leuk en dat wafelpatroontje is ook zo leuk.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben deze deken ook aan het maken maar 36 losse opzetten voor 50 cm is erg weinig. Ook als je los haakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me