links boven

zondag 4 juli 2010

Weefmarkt in Hoorn 2010


Woensdag 30 juni 2010 kwam ik op de valreep  erachter, dat er Weefmarkt was in Hoorn!
Ben er s'middags  naar toegegaan op de fiets ... Het was heerlijk zomerweer...Dat was in een woord
genieten!  En hier komen dan de foto's...............

Manden vlechten....


En een techniek om mooie draden te maken.....

KUMIHIMO, 

Japans vlechten met de vlechtschijf 

 

KUMIHOMO is een zeer oude Japanse vlechtkunst van meer dan 1000 jaar oud, waarbij er mooie koorden en banden worden gevlochten. Kumihimo staat voor gevlochten koord, kumi staat voor vlechten en himo voor koord. Van oudsher wordt dit gedaan op houten vlechttoestellen, marudai of kakudai, waarbij dan het garen met klossen wordt gevlochten. De koorden en banden werden gebruikt voor het opsieren van Samurai uniformen of om kimono's dicht te binden.

Tegenwoordig word kumihimo steeds populairder door het gebruik van de kumihimo disc, waardoor je overal kumihimo kunt vlechten. Deze schijf is erg eenvoudig in het gebruik en gemakkelijk mee te nemen. Het maakt het kumihimo vlechten erg simpel en leuk om te doen. De gevlochten koordjes kun je gebruiken voor armbandjes, kettingen, sleutelhangers of om spullen op te sieren.

kumihimo disc Ook voor kinderen is kumihimo erg leuk, het is niet moeilijk en leuk om te doen. Het doet een klein beetje denken aan het knopen met scoubidou touwtjes, alleen wordt in dit geval niet geknoopt maar gevlochten, waarbij de vlechtschijf een onmisbaar hulpmiddel is. Met scoubidou touwtjes kun je ook hele leuke kumihimo werkjes vlechten, de kleurtjes zijn vrolijk en omdat het plastic is, kan het ook nog tegen water...

Kumihimo wordt echt mooi met satijnkoord, dit is een erg mooi, dik en glanzend koord, waardoor je kumihimo werkjes er erg mooi uitzien, maar natuurlijk kan je ook ander materiaal gebruiken, kijk maar eens wat je thuis nog hebt liggen.

Een mooie kumihimo armband met glaskralen, waardoor je kumhimo armband weer een hele andere uitstraling krijgt, simpel te maken en het resultaat is oogverblindend!
Kijk hier hoe je deze mooie armband moet maken.



Deze aardige dame legde me uit hoe het werkte...

 Zo waar zag ik gebreide tassen....
 GEWELDIG!
 Vergat hem  gewoon te kopen....voor 10 euro maar.....echt gaaf.....

En heel veel vilt technieken........Van hoedjes,sloffen en echte kledingstukken aan toe.....

En een echte kerel achter een spinnewiel......

Ik zag en prachtige stal met knuffelbeesten op de Weefmarkt bij de stand van de Twinbears . Op hun site lees je meer over dit ontroerende project. Toch alvast een kleine toelichting: Alle knuffels zijn 2 keer gemaakt en d.m.v. een label met elkaar verbonden. Je koopt beide dieren, die als he ware met een navelstreng met elkaar zijn verbonden. Je knipt zelf het verbindingslabeltje door, dan neem je de ene knuffel mee naar huis en de andere gaat op reis naar een kind in een ontwikkelingsland. De gedachte hierover vond ik erg mooi!

Hier komen de foto's van deze stal......

 Verder nog wat kleurrijke marktstallen....

En stofverven....Ik heb een pakketje verf gekocht met alle kleuren....Wil nog eens batiken op mijn manier dan.....
Alle kleuren door elkaar en dan er leuke kledingstukken van maken....  Help! Had ik maar meer tijd.....haha.

En tot slot mijn favourite wolwinkeltje bezocht natuurlijk ....Schouten op de Grote Noord in Hoorn.








3 opmerkingen:

  1. bedankt voor het delen!! ik kon er weer niet bij zijn dit jaar en zo heb ik het toch een klein beetje mogen zien. heel inspirerend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mam echt superleuk om te lezen dat je zo hebt genoten.
    Het enthausiasme SPAT! ervan af:) Heel leuk! x Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige markt zeg. Kan me voorstellen dat je enorm genoten hebt..

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me