links boven

zondag 15 januari 2012

Tutorial Wool Eater Blanket

De Nederlandse beschrijving van de Wool Eater Blanket:
Met haaknaald 4
We beginnen met 6 losse en sluiten de ring met 1 halve vaste.
TOER 1: 5 losse, 4 dubbele stokjes (de draad dus 2 keer om de haaknaald) in de ring,
laat de laatste lus van elke steek op de haaknaald, zie foto...
nu de draad over de haaknaald slaan en deze door alle 5 lussen op de haaknaald trekken
de eerste cluster groepje heb je gemaakt, zie foto...
vervolgens 5 losse...
halve vaste in de ring...
Herhaal dit nog 3 keer, zodat je 4 cluster groepjes hebt...
TOER 2: 2 losse, werk 12 dubbele stokjes in de top van het cluster groepje, 2 losse,
1 halve vaste in de halve vaste van de vorige toer.
herhaal dit 3 keer...., zodat je 4 hoeken hebt gemaakt, zie foto
Breek de draad af.
TOER 3: Begin met een nieuwe kleur en hecht aan tussen de 4e en de 5e dubbele stokje
van de vorige toer met een halve vaste...
5 losse,
 we haken nu vanuit de achterkant 4 dubbele stokjes
  (we steken tussen de openingen  van het dubbele stokje van de vorige toer,
het dubbele stokje...)
deze foto gezien vanaf de achterkant...
Zo zien de 4 dubbele stokjes eruit aan de voorkant...
Sla de draad op de haaknaald en trek de lus door de 4 lussen...
5 losse, halve vaste tussen de 8e en 9e dubbele stokje van de vorige toer...
5 losse, werk een clustergroep van 8 dubbele sokjes,
over de volgende 8 dubbele stokjes van de vorige toer
(4 dubbele stokjes aan de ene kant
en 4  dubbele stokjes aan de andere kant)
Sla een draad om de haaknaald en trek de lus door alle 8 steken heen...
5 losse,
 1 halve vaste tussen de  4e en 5e dubbele stokje van de volgende
12 dubbele stokjes cluster hoekgroep...
Werk op deze manier in het rond en eindig met 1 halve vaste
in het begin waar je met dezelfde kleur bent begonnen...
TOER 4: 2 losse, 12 dubbele stokjes in de top van de 4 cluster groep,
2 losse, 1 halve vaste in de halve vaste van de vorige toer...
2 losse, 8 dubbele stokjes in de top van de 8 cluster groep, 2 losse,
1 halve vaste in de halve vaste van de vorige toer...
 Werk in de rondte op deze manier en eindig met 1 halve vaste...
Hecht af en begin weer met een nieuwe kleur...
TOER 5: herhaal TOER 3 etc....
en vervolg.......

Zo ziet het eruit aan de achterkant......
de volgende ronde met een nieuwe kleur,
ziet er zo uit....
en zo de volgende toer...
Dit zijn 4 rondes en 8 toeren.....

Voor de engelse beschrijving ga je naar:
http://sarahlondon.files.wordpress.com/2011/08/crocheted-wool-eater-blanket.pdf





31 opmerkingen:

  1. Heee, goed joh in het Nederlands. Kan iedereen er aan beginnen! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een heel duidelijke omschrijving!
    Ik snap nu wel waarom het "wool-eater" heet, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je uitleg.. Wat dacht je, ik zal het eens in het Nederlands uitleggen, voordat een ander het ook doet op die andere manier!!
    Het lijkt me ook een heel leuk werkje voor een kussen of pannenlappen..
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap het helemaal, dus was het een prima! uitleg.
    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor deze duidelijke uitleg, ik moet nog beginnen (wol is besteld), maar zo kan ik alvast even oefenen.
    Groet, Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat super dat je dit hebt gedaan. Het is zo´n gaaf patroon, ben er al druk mee bezig.

    gr Alette
    www.letscandy.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een duidelijke uitleg met de foto's er bij!
    Veel plezier met het haken van de deken.

    Lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Precioso paso a paso¡¡ gracias por compartirlo¡¡besitos¡¡¡

    clamir...........

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi patroon, bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hartelijk dank voor de nederlandse versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor het patroon, ik heb pannenlappen gemaakt. Groetjes Gré

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je een leuke dingen op je site staan! En van deze dacht ik, dat gaat me nooit lukken, maar dankzij je prima uitleg met foto's snap ik het zelfs ;) Super!
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bedankt voor de duidelijke uitleg ik ben er ook aan begonnen kijk maar eens op mijn blog havemorefuncreating.blogspot.com
    de deken wordt erg mooi hoe groot is die van jou uiteindelijk geworden?
    groetjes dianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb er ook een als extra kraamkadootje gehaakt,erg leuk om te doen.iedereen vind hem prachtig.Hopelijk de kersverse ouders ook!
    Kijk maar eens op www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor het patroon. Ik heb een poppendeken gemaakt. Was super leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. superleuk o al mijn restanten mee weg te werken , gisteren begonnen en vandaag al best een beetje ver ;), maak hem lekker van alpaca .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Volgens mij zit er een fout in toer 2 van dit patroon. Daar liep ik vast, en heb de engelse versie erbij gehaald. Hij moet volgens mij zijn, 2 lossen, 12 dub. stokjes, 2 lossen, hv. in de hv. van de vorige toer. Volgens mij ben je de 2 lossen na de 12 dub. stokjes vergeten. Hoewel, gezien de reacties, vraag ik me af, of ik gelijk heb, omdat niemand dat eerder opmerkte. Dus als ik fout zit, sorry dan. Willy Haarsma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een kennis van mij was er ook mee begonnen en constateerde ook dezelfde fout. Ook zij heeft de engelse versie erbij gepakt. toen ging het wel goed. Ik moet er nog mee beginnen dus weet ik meteen waar ik op moet letten

      Verwijderen
  18. Superfijn deze vertaling in het Nederlands! Ik zag het engelse patroon op haar site, maar dat vond ik toch (nog) wat te ingewikkeld. Dit ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nou, die reacties krijg je (bij de vleet).
    Ik vind het dan ook subliem dat je het zó duidelijk uitlegt. Heerlijk. Dat ga ik natúúrlijk uitproberen, want ik kende dit niet.
    Groet en succes met je mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat ik ook probeer ik krijg steeds dat bloemetje niet. moet ik steeds ook weer beginnen met vijf lossen, vier dubbele stokjes en dan vijf lossen die ik met een halve vaste vastzet in de cirkel? wat ik ook doe het blijft er raar uit zien. vind het zo leuk en zou er graag uit willen komen.

    jorika

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk patroon! Ik wil hier een kussen van maken, maar hoeveel wol heb ik ongeveer nodig voor een stukje van 45 bij 45 cm?
    Alvast bedankt! Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  22. He Joke, ik kwam dit patroon als kussen tegen bij Steek voor Steek... Vind 'm mooi!!
    Heb 'm gelijk maar even opgeslagen en ga 'm maken!!!
    Bedankt voor het delen!!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Vind deze prachtig, gehaakt, maar bij welke toer eindig je, en hoe maakt je de blokken aan elkaar vast? Ik vind hem erg rond worden. Vriendelijke groeten, Ineke Mulder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ineke, Je eindigt de toer ,zoals op de laatste foto te zien is en het zijn geen verschillende blokken, maar 1 blok die je zo groot maakt, als jezelf maar wilt!

      Verwijderen
  24. Joke, ik heb een vraagje. Als je hem nu rechthoekig wilt maken in plaats van vierkant, hoe moet je dan beginnen, weet jij dat ook?
    Lijkt me mooi voor een kleed, maar dat wil ik dan wel rechthoekig hebben. Ik heb het eens ergens rechthoekig op een blog voorbij zien komen, maar ik zou niet weten hoe ik dan moest beginnen.....

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marian als je de wool eater rechthoekig wil maken volg deze link naar het patroon http://sarahlondon.files.wordpress.com/2012/01/oblong-wool-eater-blanket.pdf
      het is een patroon van Sarah London http://sarahlondon.files.wordpress.com/

      Verwijderen
  25. Dag Joke,

    Hartelijk dank voor het plaatsen/delen van je leuke ideeen, de heldere uitleg met foto's erbij!
    Ik ben begonnen aan de muts, toevallig had ik Fenna van Wibra in huis gehaald!

    Met groet Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Joke, bedankt voor de duidelijke uitleg met foto's. Samen met een Youtube tutorial lukt het aardgi. Klopt het dat er tussen de groepen van 4 stokjes nog best grote 'gaten' zitten?

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me