links boven

zaterdag 21 november 2015

Haakpatroon Babyvestje


Babyvestje haken voor Moos!



Had nog  mooie zachte wol van Zebrino
(53% wol en 47% acryl) van Adriafil liggen,
waar ik pas geleden ook al een Babydekentje http://www.lindevrouwsweb.blogspot.nl/2015/09/babydekentje-haken.htmlen
en Babyslofjes http://lindevrouwsweb.blogspot.nl/2015/11/gehaakte-babyslofjes.html 
en een Babymutsje (V-steek)van haakte....

2 bollen van 50 gram met een looplengte van 125 mtr.
van Adriafil  (kleur nr. 62) voor het hele setje.
Haaknaald nr. 4

Nu heb ik een hele gehaakte Babyset  van dezelfde wol
Echt heel leuk!



Ik zag in een oude Mon Tricot uit 1976
Een leuk idee om heel simpel een Babyvestje te maken
Ik heb me er eens in verdiept en ben aan de slag gegaan...
Op de foto hieronder zie je hoe ik het heb gedaan!


Dat lijkt me reuze handig zo en niet zo moeilijk om te haken!

Het Haakpatroon van het Babyvestje gaat als volgt:

Je begint met de achterkant met 35 losse
(volg de foto van onderen naar boven)

Haak 12 toeren van 35 stokjes
(Vind je het te lang worden, haak je 10 toeren)
Begin elke toer met met 3 keerlosse.
Haak aan het einde van toer 12 nog 13 losse erbij
en nog 3 keerlosse...


Ga verder met toer 13: Haak 13 stokjes in de 13 losse
voor de mouw en 1 stokje op de losse tussen de mouw en het middenstuk, dan haak je 35 stokjes op het middenstuk.
Haak even met een hulpdraad 14 losse, haak de toer verder met 14 stokjes op de losse van de hulpdraad.

Toer 14 t/m 17 (=4 toeren) Haak nu over de hele lengte
63 stokjes ( 14 stokjes mouw, 35 stokjes middenstuk, 14 stokjes mouw)

Toer 18 t/m 22 (=5 toeren): 3 keerlosse, 24 stokjes
De rest van de steken laat je even liggen.

Neem aan het einde van toer 22 , 7 kettingsteken (lossen)
erbij voor de hals en haak er 7 stokjes op voor de volgende 23e toer en haak door...
Totaal 4 toeren van 31 stokjes
Elke toer beginnen met 3 keerlossen.

Dan haak je  12 toeren van 3 keerlossen en 17 stokjes,
terwijl je nu de steken van de mouw laat staan.
En hecht af! Rechter voorkant is nu klaar!

Voor de linker voorkant hecht je aan in de 39e steek van rechts van de mouw gezien
(mouw 24 stokjes en middenstuk 14 stokjes)

Haak nu 4 toeren van 3 keerlosse en 24 stokjes
Aan het einde van de 4e toer haak je 7 lossen erbij voor de hals van het voorpand.

Haak 5 toeren van 3 keerlosse en 31 stokjes
 ( 7 stokjes + 24 stokjes)

Haak 14 halve vasten tot 15e steek 
of hecht aan bij 15e steek...

Haak nu 12  toeren van 3 keerlosse en 17 stokjes!


Klap de lap dubbel en naai de zijnaden 
en de onderkant van de mouwen dicht!

Haak nu nog 1 toer vasten in het rond
en nog een tweede toer vasten in de laatste lus
Aan de ene voorkant haak je in de laatste toer
4 x 3 of 4 losse voor een lusje voor de knoop,
dus afhankelijk van de grootte van de knoop.
En de andere voorkant naai je 4 leuke knoopjes op!


Langs de uiteinden van de mouwtjes haak je ook
nog 2 toeren vasten!

En je Babyvestje is nu klaar!

Helaas is het Babyvestje nog te groot voor Moos.
Hij moet even groter worden.
Ik schat dat dit maat 62/68 is, dus
over een maand of 2 ofzo

Wil je hem kleiner maken, haak het met dunner garen....

Wil je dit Babyvestje ook graag met dit mooie garen
haken, dan kan je dit prachtige garen bestellen bij de Hobbygigant 
http://www.hobbygigant.nl/breien-en-haken/adriafil/zebrino/

Ik ben eigenlijk zo benieuwd hoe het hem staat,
ga het toch binnenkort ff uitproberen....

Groetjes Lindevrouw



9 opmerkingen:

  1. Wat een schattig vestje❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Muy linda, gracias por compartirla, saluditos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super schattig dit setje..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig babysetje. Mooie kleuren. Het vestje is schattig.
    Dank je voor de duidelijke uitleg en het patroon. Leuk om dit vestje eens als kraamcadeautje te haken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lief vestje ,leuk die kleurtjes ga het voor een kraamcadeautje haken .
    Hartelijk bedankt voor het patroon .
    Groet Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super schattig vestje. En bedankt voor het patroon.
    Ben momenteel bezig om hem te haken in een andere steek, en kom al aardig wijs uit de aanwijzingen en maten die je geeft. Heb je misschien voor mij de afmeting van de hoogte van toer 14 t/m 17? Ik weet niet precies hoe hoog dat moet worden met mijn steek (die zijn wat kleiner/minder hoog dan de stokjes zoals in het patroon).

    Alvast bedankt!

    Groetjes,

    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk vestje, heb deze inmiddels gehaakt en is prima gelukt.
    Ga nu de slofjes en het mutsje nog haken.
    Alleen zie ik niet het patroon van het mutsje klopt dit? of zie ik wat over het hoofd?

    Groetjes Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn de aantal steken als je hem in maat 92 wil maken, met vriendelijke gr anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor het leuke patroon. Klein dingetje: losse is enkelvoud (1 steek), gaat het om meer steken dan is het lossen.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me