links boven

donderdag 16 mei 2019

Zomertrui Haken

Gehaakte Zomertrui


Naar aanleiding van een Youtubefilmpje
haakte ik deze katoenen Zomertrui!



Zie het filmpje hieronder...
 Het is wel in het Spaans,
 maar wel goed te volgen...
Let vooral op hoe zij de hoeken haakt 
en de eerste toer in de rondte en de mouwen...


Ik haakte deze trui met het prachtige gemeleerde katoen 
Tucan van Katia met haaknaald nr. 4
Ooit eens gekocht, maar nooit wat meegedaan....
Dus nu eindelijk een bestemming....
ik had 7 bollen nodig van 50 gram voor deze trui...
(115 mtr - 126 yds per 50 gram)


Ik begon te haken met 4 x 27 losse = 108 lossen in totaal


Toer 1:  Haak een toer stokjes:
 ik haakte op de lossen 26 stokjes 
en in het 27e losse
 (2 stokjes, 2 losse, 2 stokjes) voor de hoek,
vervolgens weer 26 stokjes en in de 27e losse (2 stokjes, 2 losse, 2 stokjes) etc.
Eindig elke toer met halve vaste in de 3e beginlosse...
Elke toer begin je met 3 losse (=1e stokje)
Toer 2: Haak met halve vaste naar de hoek.
Haak 3 losse (= 1e stokje),1 stokje, 2 losse, 2 stokjes in de hoek...
 Haak* 1 losse, 1 steek overslaan 1 stokje in het volgend stokje van de vorige toer*
en herhaal tot de volgende hoek...
Haak in elke hoek (2 stokjes, 2 losse, 2 stokjes)
Haak nog 13 toeren als toer 2 (totaal 14 toeren)
Mijn maat is 40- 42 L/XL
Vouw nu het vierkant in tweeen, zoals hier op de foto...


Begin nu in de rondte te haken 
1 losse, 1 steek overslaan, 1 stokje boven het stokje van vorige toer, 1 losse etc....
Kijk even naar het Youfilmpje hoe zij dat doet...
Haak de trui net zolang als je wilt....
Haak nu de mouwen bij de armsgaten op dezelfde manier...
Mijn armsgaten vielen
 wat groter uit, 
dus haakte ik die wat smaller,
 voordat ik de mouw in de rondte begon te haken.
Voor de mouw haakte ik 30 toeren,
waarin ik verdeeld over de toeren 
5 x ( 1 stokje en 1 losse) minderde (=1 hokje)...
Mijn mouw valt driekwart, 
maar je kan hem natuurlijk net zolang haken als je zelf wilt...


Als afwerkrand onderaan de trui en aan het eind van elke mouw haakte ik 1 toer stokjes en 1 toer vasten...


Het is een heerlijk patroon
 om te haken,
het haakt zo makkelijk weg en met al die gaten erin
lekker luchtig en niet te zwaar
 om te dragen...
Doordat je de trui in de rondte haakt,
heb je ook geen lelijke naden...

Heel veel succes als je hem
 ook wilt haken!

Liefs Groetjes Lindevrouw



3 opmerkingen:

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me