links boven

donderdag 30 april 2020

Mondkapje haken

Mondkapje haken


Voor het geval we straks in het openbaar vervoer 
toch nog mondkapjes moeten dragen,
 heb ik een poging gedaan om ze te haken...


Met 1 bol Alison Mae medium cotton Essentials
(100% katoen) 100 gram = 150 mtr.
en haaknaald nr. 4


Haakpatroon Mondkapje:
Haak 30 lossen
Toer 1: Haak 30 stokjes en draai werk om,
en blijf heen en weer haken...
Toer 2 en 3: Haak 5 vasten, 5 halve stokjes,
10 stokjes, 5 halve stokjes, 5 vasten
Toer 4 en 5: Haak 10 vasten, 10 halve stokjes,
10 vasten

Haak nu via de zijkant met 5 vasten naar de andere kant.

Toer 6 en 7: Haak op de 30 stokjes van toer 1 aan 
de andere kant: 5 vasten, 5 halve stokjes,
10 stokjes, 5 halve stokjes, 5 vasten
Toer 8 en 9: Haak 10 vasten, 10 halve stokjes,
10 vasten

Haak nu 3 toeren vasten als afwerkingsrand,
.helemaal in de rondte van het lapje.
Haak in de 4 hoeken: 1 vaste, 1 losse, 1 vaste
in dezelfde steek

Haak aan de zijkant 16 lossen voor het ene oorlusje
en haak met een halve vaste het lusje vast
aan de andere kant van dezelfde zijkant.
Haak met 16 losse aan de andere kant 
ook een oorlusje op dezelfde manier.


Zoek een bijpassend lapje katoen en
naai die vast. Houdt de onderkant open om een
filter erin te stoppen van keukenpapier of koffiefilter...
Of nog beter houdt de zijkanten open,
kan je er nog makkelijker een filter tussen stoppen...
Elke dag kan je het filter verschonen.
Ook het doekje kan je even in kokend water leggen
 en weer laten drogen...


Natuurlijk besef ik maar al te goed,
dat het niet volgens de officiele richtlijnen
is  gemaakt, maar ik zeg maar beter iets dan niets...
En zo lang ze niet voorradig zijn hebben we toch wat....
En je snapt hem al een gehaakt kapje
vind ik leuker, omdat haken nu eenmaal mijn ding is...
Maar of het nou echt beschermt is de vraag natuurlijk...

Doe er mee wat je wilt....
er zijn vele mogelijkheden om er een te maken...

Liefs groetjes
Lindevrouw

1 opmerking:

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me